Shanghai Motorshow 2023: Glimmende showroom met veel high tech
Elektrificatie is in China al vergevorderd. Het eerste kwartaal van dit jaar is het EV-aandeel van nieuwe personenauto’s in China toegenomen tot 37%. De Shanghai Motorshow 2023 laat zien dat de Chinese autofabrikanten met veel daadkracht een verdere groei ambiëren, ook buiten China. De rol van tech-bedrijven wordt daarbij steeds belangrijker.
Hieronder een terugblik van Eric Vousten van VMS | Insight van zijn bezoek aan de Shanghai Motorshow 2023
Shanghai motorshow 2023
Shanghai, met 35 miljoen inwoners, is hypermodern en schoon, met een skyline die misschien wel tot de mooiste van de wereld behoort. De Shanghai Autoshow, daarentegen, doet denken aan vroeger. Op de enorme beursvloer vinden we een traditionele autoshow met veel glitter, glamour en de welbekende fotomodellen op hoge hakken. Bezoekers komen uit de hele wereld. Met onnoemlijk veel influencers die druk in de weer zijn met foto’s en vlogjes maken en het vullen van hun Instagram en TikTok-feeds. Maar over het algemeen kunnen we concluderen: oude tijden herleven in Shanghai. Veel Europese autoshows bestaan per slot van rekening niet meer en modellen die auto’s aanprijzen zijn al veel eerder uitgefaseerd.
Elektrificatie in China al zeer gevorderd
Wat is er na al die indrukken écht blijven hangen van de Shanghai Motorshow 2023? Allereerst dat elektrificatie in China al ver gevorderd is. Het marktaandeel EV was vorig jaar zo’n 25% van alle nieuw verkochte personenauto’s, dat zijn 6,8 miljoen eenheden! Het eerste kwartaal van dit jaar is het EV-aandeel toegenomen tot 37%. In een moderne stad als Shanghai zal het aandeel EV vast hoger zijn dan het landsgemiddelde. En dat merk je op straat: het wagenpark is jong en bestaat dus uit heel veel hybride en volledig elektrische auto’s. Lawaaiige scooters vind je er niet: die zijn allemaal elektrisch. Bovendien is vrijwel het gehele park scooters geëlektrificeerd.
Sterk ontwikkeld
Verder: China was decennialang de werkplaats van de wereld. Grote volumes werden efficiënt en tegen lage kosten geproduceerd. Vaak in opdracht van of in samenwerking met westerse opdrachtgevers. De laatste 10 jaar hebben de Chinezen zich sterk ontwikkeld: met een eigen high tech industrie, met kwalitatief uitstekende producten en met een design dat beter is afgestemd op de westerse smaak. China heeft dus een ontwikkeling doorgemaakt van uitermate goed produceren naar uitermate goede producten maken. En nu tekent de volgende ontwikkeling zich af: het positioneren van deze producten via slimme marketing. Opvallend daarbij is dat nieuwe merken gecreëerd worden om doelgroepen te bereiken, of om technologie in te verpakken.
Elk merk zijn eigen niche
Een voorbeeld is Geely. Aan de Geely-boom hangen niet alleen Volvo, Polestar, Lynk & Co, en Lotus, maar ook Zeekr (vanaf dit jaar in Europa), smart (vanaf dit jaar in de Mercedes-showroom), Geometry en nog veel meer merken. Ze bedienen allemaal andere (prijs)segmenten en streven een eigen, onderscheidende klantbeleving na. Veel (technische) componenten worden uiteraard gedeeld. Andere fabrikanten hebben soortgelijke strategieën. Denk daarbij aan Chery of, recent naar buiten gebracht, het budget zustermerk van NIO. Of ze allemaal slagen is de vraag.
Nieuwe merken door samenwerking
Een ander voorbeeld: grote fabrikanten werken samen en co-creëren nieuwe merken. Zoals Changan (2,5 miljoen auto’s in 2022), Huawei (data cloud, mobiele diensten, veel electronische componenten) en Cat’l (batterij- en laadtechnologie, ook producent van battery swap stations). Alle drie zijn marktleider of vertegenwoordigen topposities in hun sector. Het “vehikel” waarmee zij zich tot de markt richten is het nieuwe merk Avatr. Huawei brengt in samenwerking met Seres ook de Aito op de markt. Waarbij Aito staat voor Added Intelligence To autO. Arcfox is een derde merk met prominent ‘Huawei inside’.
De Avatr, Aito en Arcfox zijn alledrie aansprekende EV’s, met de modernste gadgets aan boord die je je kan bedenken. De bouwkwaliteit lijkt prima voor elkaar. Wel dient de vraag zich aan: Gaat het hier om de auto of is de auto een springplank voor de samenwerkende fabrikanten, die ieder voor zich ongetwijfeld de grotere ambitie hebben om het standaard platform van hun sector te worden? Een standaard in een toekomstige wereld waarin er alleen nog maar EV’s worden gebouwd die volledig connected zijn (en misschien wel zelfrijdend), efficiënt omgaan met energie en snel kunnen laden. Als een fabrikant, die feitelijk toeleverancier is, de ambitie heeft om de norm te worden, is goed te begrijpen waarom ze zichzelf zó op de voorgrond plaatsen. Dat is een interessante waarneming: de auto als uithangbord voor techbedrijven.