NZMO 2022

Hét branche-onderzoek voor zakelijke mobiliteit in Nederland

NZMO 2020

Hét branche-onderzoek voor zakelijke mobiliteit in Nederland

Nationaal Zakelijke Mobiliteitsonderzoek 2022

Het Nationaal Zakelijke Mobiliteitsonderzoek (NZMO) geeft inzicht in de ontwikkelingen op het gebied van zakelijke mobiliteit. Eigenlijk zijn het twee onderzoeken: het perspectief van zowel zakelijke reizigers als werkgevers komen uitgebreid aan bod. De onderzochte onderwerpen en de afgeleide informatie zoals behoefte, gebruik en barrières, gebruiksintenties, tevredenheid, loyaliteit/attractiviteit en verwachtingen voor de toekomst zorgen voor veel toegevoegde waarde.

Het NZMO is een initiatief van vakblad Automobiel management, VNA, RDC, NS en RET en wordt uitgevoerd door VMS | Insight. De partners brengen niet alleen kennis in over (zakelijke) mobiliteit, maar bieden ook de mogelijkheid om verschillende typen zakelijke reizigers en hun werkgevers te benaderen voor het onderzoek. Een beter beeld krijgen van brede zakelijke mobiliteit wordt daarmee steeds beter realiseerbaar. Alle partners zien zakelijke mobiliteit veranderen en evolueren tot nieuwe oplossingen als gevolg van andere behoeften en nieuwe technologieën.

Meer weten over het onderzoek? Lees dan snel verder of vul meteen je gegevens in om een samenvatting van het rapport te ontvangen zodra het beschikbaar is. Interesse in een doelgroeprapportage of merkrapportage, met diepgaande inzichten voor je merk? Neem dan vrijblijvend contact op en ontvang een offerte op maat.

Ja, ik wil de samenvatting NZMO 2022 ontvangen
Ja, ik wil de samenvatting NZMO 2021 ontvangen
Ja, ik ben geïnteresseerd in een merkrapportage
Ja, ik ben geïnteresseerd in een merkrapportage

Nationaal Zakenauto Onderzoek wordt het Nationaal Zakelijke Mobiliteitsonderzoek

Promedia, RDC en VNA zijn al jaren vaste partner van het onderzoek. In 2020 zijn NS en RET toegetreden als partners. Zij brengen niet alleen kennis in over (zakelijke) mobiliteit, maar bieden ook de mogelijkheid om zakelijke OV-reizigers en hun werkgevers te benaderen voor het onderzoek. Een beter beeld krijgen van brede zakelijke mobiliteit wordt daarmee steeds beter realiseerbaar. Alle partners zien zakelijke mobiliteit veranderen en evolueren tot nieuwe oplossingen als gevolg van andere behoeften en nieuwe technologieën. Dit is meteen een goede reden om een naamswijziging door te voeren: het NZO (Nationaal Zakenauto Onderzoek) wordt het NZMO (het Nationaal Zakelijke Mobiliteitsonderzoek).

De grote impact van de coronacrisis op zakelijke mobiliteit

De situatie rondom het coronavirus heeft grote impact op de zakelijke mobiliteitsmarkt. Anders werken en anders reizen leiden in veel gevallen tot een andere mobiliteitsbehoefte en een andere invulling ervan. Maar hoe anders en in welke mate? Wat is de verwachting van zakelijke reizigers? Hoe gaan werkgevers om met de nieuwe werkelijkheid? En hoe vertaalt zich dat door naar consequenties voor de mobiliteitsbranche? VMS | Insight brengt de trends en de gevolgen in kaart en geeft antwoorden waar de branche nu behoefte aan heeft.

Conclusies en samenvatting NZMO 2021

Thuiswerken is een blijvend fenomeen. Voor corona werd er gemiddeld 20 procent van de totale werktijd thuis gewerkt, na corona is de verwachting dat werknemers 40 procent van hun tijd thuiswerken. Desalniettemin: vooral berijders van zakenauto’s verwachten voor 2022 een stevige toename van het totaal aantal kilometers tot zelfs gemiddeld 3% meer dan vóór corona.

Dat blijkt uit het Nationaal Zakelijke Mobiliteitsonderzoek (NZMO) op basis van een enquête onder ruim 3.300 zakelijke reizigers en 700 bedrijven. Belangrijke thema’s zijn de drijfveren achter mobiliteitskeuzes van werkgevers en werknemers, merkloyaliteit en merkattractiviteit, gebruik van de zakenauto, aantrekkelijkheid en acceptatie van vervoersmodaliteiten, gebruiksintenties, de modal shift, aanpassingen in autoregelingen, mobiliteitskosten en verduurzaming. Daarbij is er natuurlijk ook bijzondere aandacht voor de invloed van de coronacrisis.

Lees verder

Ontvang de samenvatting van het NZMO 2022 rapport (zodra beschikbaar)

Ook op maat voor jouw organisatie!

Contact
Contact

VMS | Insight: Marktonderzoek & Impact analyse, BI, dashboards en Marketing automation

Welke vraagstukken staan momenteel bij jouw bedrijf centraal? Wij zijn experts in het opzetten en uitvoeren van marktonderzoek, impact analyses, BI dashboards en marketing automation voor de automotive en mobiliteitsbranche. Graag helpen wij jouw bedrijf verder met het vinden van de juiste inzichten, het bieden van overzicht en het opzetten van slimme marketing.

Alles draait om inzicht. Slimme marketing. Automotive en mobiliteit.

Waar kunnen wij jou mee helpen?

Onze diensten

Insights voor de automotive en mobiliteitsbranche

Alle insights

Waar kunnen we jouw bedrijf mee helpen?

Maak nu een afspraak