NZMO 2021

Hét branche-onderzoek voor zakelijke mobiliteit in Nederland

NZMO 2020

Hét branche-onderzoek voor zakelijke mobiliteit in Nederland

Nationaal Zakelijke Mobiliteitsonderzoek 2021

Het Nationaal Zakelijke Mobiliteitsonderzoek (NZMO) geeft inzicht in de ontwikkelingen op het gebied van zakelijke mobiliteit. Eigenlijk zijn het twee onderzoeken: het perspectief van zowel zakelijke reizigers als werkgevers komen uitgebreid aan bod. De onderzochte onderwerpen en de afgeleide informatie zoals behoefte, gebruik en barrières, gebruiksintenties, tevredenheid, loyaliteit/attractiviteit en verwachtingen voor de toekomst zorgen voor veel toegevoegde waarde.

Het NZMO is een initiatief van vakblad Automobiel management, VNA, RDC, NS en RET en wordt uitgevoerd door VMS | Insight. De partners brengen niet alleen kennis in over (zakelijke) mobiliteit, maar bieden ook de mogelijkheid om verschillende typen zakelijke reizigers en hun werkgevers te benaderen voor het onderzoek. Een beter beeld krijgen van brede zakelijke mobiliteit wordt daarmee steeds beter realiseerbaar. Alle partners zien zakelijke mobiliteit veranderen en evolueren tot nieuwe oplossingen als gevolg van andere behoeften en nieuwe technologieën.

Meer weten over het onderzoek? Lees dan snel verder of vul meteen je gegevens in om een samenvatting van het rapport te ontvangen zodra het beschikbaar is. Interesse in een doelgroeprapportage of merkrapportage, met diepgaande inzichten voor je merk? Neem dan vrijblijvend contact op en ontvang een offerte op maat.

Ja, ik wil de samenvatting NZMO 2021 ontvangen
Ja, ik wil de samenvatting NZMO 2021 ontvangen
Ja, ik ben geïnteresseerd in een merkrapportage
Ja, ik ben geïnteresseerd in een merkrapportage

Nationaal Zakenauto Onderzoek wordt het Nationaal Zakelijke Mobiliteitsonderzoek

Promedia, RDC en VNA zijn al jaren vaste partner van het onderzoek. In 2020 zijn NS en RET toegetreden als partners. Zij brengen niet alleen kennis in over (zakelijke) mobiliteit, maar bieden ook de mogelijkheid om zakelijke OV-reizigers en hun werkgevers te benaderen voor het onderzoek. Een beter beeld krijgen van brede zakelijke mobiliteit wordt daarmee steeds beter realiseerbaar. Alle partners zien zakelijke mobiliteit veranderen en evolueren tot nieuwe oplossingen als gevolg van andere behoeften en nieuwe technologieën. Dit is meteen een goede reden om een naamswijziging door te voeren: het NZO (Nationaal Zakenauto Onderzoek) wordt het NZMO (het Nationaal Zakelijke Mobiliteitsonderzoek).

De grote impact van de coronacrisis op zakelijke mobiliteit

De situatie rondom het coronavirus heeft grote impact op de zakelijke mobiliteitsmarkt. Anders werken en anders reizen leiden in veel gevallen tot een andere mobiliteitsbehoefte en een andere invulling ervan. Maar hoe anders en in welke mate? Wat is de verwachting van zakelijke reizigers? Hoe gaan werkgevers om met de nieuwe werkelijkheid? En hoe vertaalt zich dat door naar consequenties voor de mobiliteitsbranche? VMS | Insight brengt de trends en de gevolgen in kaart en geeft antwoorden waar de branche nu behoefte aan heeft.

De inhoud en de opzet van het NZMO

De NZMO-editie van vorig jaar stond (uiteraard) in het teken van corona. Zo is niet alleen in kaart gebracht wat de directe concrete gevolgen van corona waren op werken en reizen maar ook welke verwachtingen zakelijke reizigers en werkgevers hadden over de behoefte aan en de invulling van mobiliteit op korte en middellange termijn. Alle modaliteiten zijn daarbij in ogenschouw genomen: (zaken)auto, trein, tram/metro/bus, fiets en alle combinaties.

Vorig jaar zijn drie NZMO-metingen uitgevoerd om grip te krijgen op de sterk veranderende situatie als gevolg van corona.  Ondertussen ontstaat een duidelijker beeld over de wijze waarop werken en reizen ingevuld gaan worden. Daar gaat het onderzoek van dit jaar expliciet naar op zoek: Wat is de behoefte aan mobiliteit nu en hoe gaat die zich het komende jaar ontwikkelen? Wat zijn de ratio’s thuiswerken, kilometers, reisfrequentie, etc.? Hoe vindt invulling plaats? Is er een modal shift (terug?) te verwachten? Wat zijn concrete maatregelen en/of beleidsveranderingen die al zijn doorgevoerd en/of op de rol staan bij werkgevers? Uiteraard worden de andere ‘reguliere’ onderwerpen zoals mobiliteitsbudget, verduurzaming, volgende autokeuze, etc. ook meegenomen.

Dit jaar gaan we weer terug naar één meting die wordt uitgevoerd in augustus – september 2021.

Ontvang de samenvatting van het NZMO 2021 rapport (zodra beschikbaar)

Resultaten NZMO 2020

Volledig rapport bestellen

Benieuwd naar alle resultaten van het NZMO? Het uitgebreide rapport met veel details, alle ins en outs, achtergronden en diepgaande inzichten is te bestellen op de website van Automobiel Management. De samenvatting van NZMO 2020 is op onze website te bestellen.

NZMO Rapport 2020 bestellen
NZMO 2020 samenvatting downloaden

Ook op maat voor jouw organisatie!

Contact
Contact

VMS | Insight: Marktonderzoek & Impact analyse, BI, dashboards en Marketing automation

Welke vraagstukken staan momenteel bij jouw bedrijf centraal? Wij zijn experts in het opzetten en uitvoeren van marktonderzoek, impact analyses, BI dashboards en marketing automation voor de automotive en mobiliteitsbranche. Graag helpen wij jouw bedrijf verder met het vinden van de juiste inzichten, het bieden van overzicht en het opzetten van slimme marketing.

Alles draait om inzicht. Slimme marketing. Automotive en mobiliteit.

Waar kunnen wij jou mee helpen?

Onze diensten

Insights voor de automotive en mobiliteitsbranche

Alle insights

Waar kunnen we jouw bedrijf mee helpen?

Maak nu een afspraak