Met ingang van 1 januari 2017 veranderen de bijtellingsregels. Met slechts twee bijtellingscategorieën wordt kiezen makkelijker, zo lijkt het. Driekwart van de zakelijke rijders is in ieder geval niet blij met de nieuwe bijtellingsregels, vooral vanwege de hogere fiscale aanslag op de portemonnee bij een volgende auto. Een derde verwacht dan ook andere keuzes te gaan maken in hun zakelijke mobiliteit. En dan gaat het vooral om een andere autokeuze. Bij doorvragen blijkt dat deze groep niet vaker dan gemiddeld concrete intenties heeft om zaken echt anders aan te pakken.

Twee groepen

Er zijn twee groepen zakelijke rijders te onderscheiden. De eerste groep zoekt naar de laagste bijtelling(skosten) door te kiezen voor een elektrische auto of een auto met een lagere catalogusprijs, of door de auto niet meer privé te rijden en zo de bijtelling te ontlopen. De andere groep gaat juist op zoek naar een nieuwe balans in (bijtellings)prijs/prestatie: er is meer ruimte voor emotie en persoonlijke voorkeur.

Meer aandacht voor de auto zelf en (opmerkelijk) voor de service van de dealer

Bij de keuze voor een zakelijke auto nemen emotionele factoren (weer) in belang toe, maar bijtelling blijft nog steeds een belangrijke overweging. Opvallend is dat de ‘service van de dealer’ veel belangrijker wordt, wellicht omdat hierop de afgelopen jaren het gemakkelijkst is ‘ingeleverd’ ten gunste van een lagere bijtelling.

Loyaliteit en attractiviteit?

De gemiddelde loyaliteit van alle merken tezamen is 43%: Dit betekent dat gemiddeld 43 van de 100 respondenten hetzelfde merk zullen kiezen als waar ze nu in rijden. Per merk zijn er wel stevige verschillen te constateren!

De attractiviteit van merken wordt veel minder dan voorgaande jaren bepaald door gunstige bijtelling. Merken met plug-in hybride modellen die in 2014 en 2015 hoog scoorden op de attractiviteitsladder, vallen nu sterk terug (bijvoorbeeld Mitsubishi, maar ook Volvo). Een sterk imago en/of nieuwe modelintroducties en/of aansprekende reclamecampagnes lijken een grotere invloed te hebben op de gepercipieerde aantrekkelijkheid van een automerk.

Vooral berijders die nu al een auto met gunstige bijtelling rijden, vinden volledig elektrische voertuigen aantrekkelijk

Als de zakelijke rijders uit het onderzoek MORGEN een nieuwe auto zouden mogen kiezen, staan Volvo, Volkswagen, BMW en Audi hoog op het verlanglijstje. De meeste berijders zouden dan een auto uit de 21% bijtellingsklasse kiezen. Voor lage bijtelling (4% of 15%) wordt voornamelijk gekozen door berijders die nu al een auto met gunstige bijtelling (0%/4%/7% of 14%) rijden.

Het marktsentiment ziet er na 1/1/2017 anders uit:

  • Het lijkt erop dat de respondenten veel merken na 1/1/2017 minder aantrekkelijk vinden. Tesla, Alfa Romeo, Jaguar, Landrover, Nissan, Mercedes-Benz en BMW mogen zich verheugen in een warme belangstelling.
  • Traditionele brandstoffen blijven populair. Volledig elektrisch neemt sterk toe. Plug-in hybride neemt in populariteit af.
  • Veruit de meeste berijders zouden een auto uit met 22% bijtelling kiezen. In nog sterkere mate geldt dat voornamelijk berijders die nu al een auto met een gunstige bijtelling rijden, kiezen voor een volledig elektrische (4%-bijtellings)auto.
  • Overigens bestaat de groep die nog niet weet voor welke bijtellingscategorie te kiezen voornamelijk uit berijders van een auto met een lage bijtellingscategorie (0%/4%/7% of 14%). Blijkbaar is bijtelling voor hen een serieuzer keuzeprobleem.

Meer informatie?

Download het volledige NZO-rapport?(klik)