Volledig elektrische bestelauto bezig aan opmars

Vianen, 13 november 2019

Zo’n 59 procent van de bedrijven met meer dan 6 bestelauto’s overweegt serieus om in 2019/2020 een volledig elektrische LCV aan te schaffen, 47 procent overweegt een PHEV. Fleetowners verwachten zelfs dat in 2025 een derde van hun fleet elektrisch zal zijn aangedreven. De eerste Monitor Lichte Bedrijfswagens schetst nog (veel) meer inzichten in de ontwikkelingen op de huidige LCV-markt.

Het onderzoek is een initiatief van RAI Vereniging en wordt uitgevoerd door VMS | Insight. Die laatste partij is ook verantwoordelijk voor het toonaangevende jaarlijkse Nationaal Zakenauto Onderzoek (NZO). De afgelopen maanden hebben fleetowners in groten getale meegewerkt aan het onderzoek.

Als de respondenten wordt gevraagd de grote veranderingen te benoemen die de komende 5 jaar op hun bedrijf afkomen en die serieuze invloed zullen hebben op de wijze waarop de mobiliteitsbehoefte is ingericht, is er één verandering die er met kop en schouders bovenuit steekt: Schoner rijden (= brandstoftransitie, elektrificatie, CO2-reductie, emissievrij rijden). Op de tweede plaats komt logistieke veranderingen als gevolg van veranderingen in het bedrijf (groei, locatie, markt, etc.). Veranderende wet- en regelgeving en afsluiten binnensteden volgen op respectievelijk plaats 3 en 4. Van dealers, importeurs en van de overheid wordt een belangrijke rol verwacht om het bedrijf te helpen omgaan met deze veranderingen.

Betrouwbaarheid/kwaliteit

Ruime aandacht in de Monitor Lichte Bedrijfswagens ook voor de bestelauto zelf. Waaraan moet die voldoen, wat is de merkvoorkeur en hoe zit het met de NPS-scores (aanbevelingsscores). Betrouwbaarheid/kwaliteit blijkt bovenaan te staan als het gaat om de keuze van een bestelauto. Waarbij geldt dat voor kleine bedrijven kosten/TCO nauwelijks een rol spelen. Zijn er meer dan 6 bestelauto’s in het park, dan speelt die factor wel mee. Welke merken genieten de voorkeur? Volkswagen, Mercedes-Benz en Toyota worden het vaakst overwogen. Ford scoort met de PHEV en dan vooral bij grote fleets. Maar bovenal: een voorkeurspositie is sterk afhankelijk van het aanwezig zijn van een merk in de fleet.

Ook opmerkelijk: de aanbevelingsscores (NPS) bij bestelauto’s zijn relatief laag. Alleen Toyota en Volkswagen behalen een positieve NPS. Hoe kleiner de fleet, hoe hoger de aanbeveling. Andersom geldt dus ook: hoe groter de fleet, hoe kritischer en hoe lager de aanbeveling.

Stimuleren van zuinig rijgedrag

Verduurzaming blijkt de grootste gemene deler bij alle fleetowners met LCV?s in het park. Naarmate de fleet groter wordt, stijgt het percentage bedrijven dat ‘groen’ bezig is. Dat wordt vooral gerealiseerd door middel van autokeuze (kiezen voor laag brandstofverbruik en/of uitstoot), zeker bij bedrijven met een grotere fleet (minimaal 6 bedrijfswagens). Stimuleren van zuinig rijgedrag staat op de 2e plaats gevolgd door een zo efficiënt mogelijke ritplanning. De keuze voor een vol-elektrische variant speelt hierin dus ook een belangrijke rol: gemiddeld 33 procent van de bedrijven overweegt dit al voor 2019/2020. Bij grotere fleets is dat voornemen zelfs 59 procent. De belangrijkste randvoorwaarden voor de keuze voor EV en PHEV zijn heel functioneel. In volgorde van belangrijkheid: voldoende actieradius, voldoende oplaadpunten, voldoende laadvermogen. Ruim daarna volgen prijs, TCO en aanbod van merken/modellen. Opvallend is dat de gewenste actieradius veel hoger ligt dan het gemiddelde aantal kilometers dat per dag wordt gereden.

Rapport downloaden? Vul dan onderstaand formulier in en krijg het rapport in je mailbox.

    Bedrijfsnaam

    Voornaam (verplicht)

    Achternaam (verplicht)

    E-mailadres (verplicht)