Conclusies en samenvatting NZMO 2021: meer thuiswerken maar ook meer zakelijke kilometers

Thuiswerken is een blijvend fenomeen. Voor corona werd er gemiddeld 20 procent van de totale werktijd thuis gewerkt, na corona is de verwachting dat werknemers 40 procent van hun tijd thuiswerken. Desalniettemin: vooral berijders van zakenauto’s verwachten voor 2022 een stevige toename van het totaal aantal kilometers tot zelfs gemiddeld 3% meer dan vóór corona.

Dat blijkt uit het Nationaal Zakelijke Mobiliteitsonderzoek (NZMO) op basis van een enquête onder ruim 3.300 zakelijke reizigers en 700 bedrijven. Belangrijke thema’s zijn de drijfveren achter mobiliteitskeuzes van werkgevers en werknemers, merkloyaliteit en merkattractiviteit, gebruik van de zakenauto, aantrekkelijkheid en acceptatie van vervoersmodaliteiten, gebruiksintenties, de modal shift, aanpassingen in autoregelingen, mobiliteitskosten en verduurzaming. Daarbij is er natuurlijk ook bijzondere aandacht voor de invloed van de coronacrisis.

Het onderzoek is een initiatief van vakblad Automobiel Management, de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA), RDC, NS en RET en wordt uitgevoerd door onderzoeksbureau VMS | Insight.

Samenvatting van het eindrapport!

Vul onderstaand formulier in en je ontvangt gratis de downloadlink in je mailbox

<

Conclusies Nationaal Zakelijke Mobiliteitsonderzoek 2021

Voor de groei van het aantal autokilometers zijn verschillende verklaringen. Goede economische vooruitzichten al dan niet in combinatie met verwachte bedrijfsgroei zijn de belangrijkste aanjagers voor de inzet van extra auto’s. Bovendien speelt de krapte op de arbeidsmarkt mee. Meer dan de helft van de bedrijven verwacht dat een auto van de zaak een werkgever aantrekkelijker maakt. Overigens: de toename in kilometers wordt vaker verwacht bij relatief kleine fleets, afname vaker bij grote fleets.

De OV-reisfrequentie neemt ook toe, maar in mindere mate. Treinreizigers zijn het meest terughoudend om weer te reizen, zij hebben ook het vaakst alternatieven tot hun beschikking. Toch verwacht 85 procent van hen in het derde kwartaal van 2022 weer gebruik te maken van de trein. Voor reizigers met de bus/tram/metro reizigers is dit 76%. Voor hen blijkt de fiets een serieus en blijvend alternatief.

Ook al groeit het aantal autokilometers, dat betekent niet dat we op oude voet verder gaan. Steeds meer bedrijven gaan actief aan de slag met hun mobiliteitsbeleid en de vergroening van het wagenpark. De prognose van de bedrijven is dat hun fleet in 2025 zal bestaan uit (gemiddeld) 42% volledig elektrisch, 4% waterstof elektrisch en 11% plug-in hybride. Kostenbesparing, flexibiliteit, keuzevrijheid en duurzaamheid zijn momenteel de belangrijke pijlers onder het zakelijke mobiliteitsbeleid. Dit biedt kansen voor onder andere het mobiliteitsbudget, MaaS, fiets van de zaak, deelauto’s en OV.

Meer info of het volledige rapport

Wil je meer informatie of heb je interesse in het volledige rapport van het NZMO? Neem gerust vrijblijvend contact met ons op.

Contact

Ook op maat voor jouw organisatie!

Contact
Contact

Alles draait om inzicht. Slimme marketing. Automotive en mobiliteit.

Waar kunnen wij jou mee helpen?

Onze diensten