Wat is de samenstelling van de vloot lichte bedrijfswagens, hoe groot is de bekendheid van de komst van zero-emissie zones en hoe gaan bedrijven daarmee om? Eric Vousten, Managing Director van VMS | Insight presenteerde de belangrijkste conclusies van de Monitor Lichte Bedrijfswagens 2021 (MLB 2021) tijdens het Bestelauto EXPO Congres.

AM Bestelauto EXPO Congres 2021

Het AM Bedrijfsauto EXPO Congres 2021 ging dit jaar in op de komst van zero-emissiezones en de kansen en uitdagingen met betrekking tot het verduurzamen van de bestelautovloot. Met interessante sprekers en een gevarieerd publiek – van fabrikanten en importeurs tot adviseurs en in- en ombouwers – was het een geslaagd congres waarin veel gesproken werd over de uitdagingen en mogelijkheden om sterk en duurzaam de toekomst in te gaan.

Eric Vousten van VMS | Insight presenteerde de belangrijkste conclusies van de Monitor Lichte Bedrijfswagens 2021 die eerder dit jaar in opdracht van Koninklijke RAI-Vereniging is uitgevoerd.

Monitor Lichte Bedrijfswagens 2021

De Monitor Lichte Bedrijfswagens is een groot nationaal onderzoek onder meer dan 400 fleetverantwoordelijken met een gezamenlijk wagenpark van 37.500 bestelauto’s. Het onderzoek is in de eerste helft van 2021 uitgevoerd en focust zich op de samenstelling en het gebruik van de vloot lichte bedrijfswagens, de bekendheid van zero-emissie zones en de verwachte impact daarvan op toekomstige keuzes. Uit de Monitor Lichte Bedrijfswagens 2021 volgen onder andere de volgende conclusies.

Er wordt een toename van het wagenpark voorspeld. Momenteel zijn het vooral de dieselbedrijfswagens die de boventoon voeren (93%). Maar daar gaat snel verandering in komen. Aangezien steeds meer bedrijven actief bezig zijn met verduurzaming, heeft dit ook gevolgen voor de autokeuze en daarmee de samenstelling van het wagenpark. Betrouwbaarheid, CO2-uitstoot en kosten (TCO) zijn daarbij de belangrijkste keuzefactoren. Vooral grotere fleets hechten steeds meer waarde aan CO2-uitstoot. De belangrijkste randvoorwaarden om voor EV’s te kiezen zijn actieradius en voldoende oplaadmogelijkheden.

Veel grote steden zullen vanaf 1-1-2025 zero-emissie stadslogistiek (ZES) gaan invoeren. Dit betekent dat de stadskernen dicht gaan voor fossiel-aangedreven vervoersmiddelen voor goederen en diensten. Er is wel een overgangsregeling voor Euro-5 en Euro-6 dieselvoertuigen. Uit de monitor blijkt dat slechts de helft van de bedrijven op de hoogte is van die voornemens. De grote bedrijven zijn goed op de hoogte en maken al plannen hoe daarmee om te gaan. Maar kleine bedrijven zijn veel minder op de hoogte van ZES. Opvallend is dat vooral de bouwsector er nog maar weinig mee bezig is, 38% is zelfs in het geheel niet op de hoogte.

Ruim 25 procent van de bedrijven geeft aan dat ZES grote invloed zal hebben op het wagenpark. Concrete maatregelen die bedrijven willen gaan nemen om aan ZES te voldoen:

– De inzet van volledig elektrische voertuigen: Dit geldt voornamelijk voor de grote bedrijven en in de sectoren post/pakket, service en personenvervoer.

– Transport via hubs: Groot transport naar hubs rondom de stad en vanaf daar de stadslogistiek met kleinere elektrische voertuigen (in eigen beheer of door derden).

Bij aanschaf in 2021 verwacht 38% van de onderzochte bedrijven voor EV te kiezen. Bij aanschaf in 2022 is dat toegenomen tot 47%. Hoe groter het bedrijf (of: hoe groter de fleet), hoe hoger de intentie om te kiezen voor EV. Van de allergrootste bedrijven verwacht 70% in 2021 en 2022 voor EV’s te kiezen.


De pdf van de presentatie downloaden?


Samenvatting eindrapportage MLB 2021

Wil je graag de samenvatting van de eindrapportage MLB 2021 ontvangen? Dat kan via onderstaande button

Wellicht ook interessant voor jou: