Goed (technisch) personeel is grote uitdaging voor mobiliteitsbranche  

Bedrijven uit de mobiliteitsbranche zien het gebrek aan goed (technisch) personeel als de grootste uitdaging voor de komende vijf jaar. Dat is de belangrijkste conclusie van een arbeidsmarktonderzoek dat OOMT heeft laten uitvoeren door VMS | Insight.

 

Met dit arbeidsmarktonderzoek, onder 370 bedrijven die 7.200 medewerkers vertegenwoordigen, is in kaart gebracht wat de omvang, de samenstelling en de personeelsopbouw van de branche is. De impact van elektrificatie en digitalisering op het werk is daarbij ook aan bod gekomen. Tevens zijn werkgevers gevraagd hoe zij vacatures invullen, wat hun toekomstverwachtingen zijn en welke kansen en belemmeringen zij voor de branche zien.

Personeelstekort baart zorgen

Ongeveer een kwart van de bedrijven kampt momenteel al met personele tekorten. De verwachting is dat dat tekort de komende jaren verder zal toenemen. Het gaat dan voornamelijk om technisch personeel. Bij fietsbedrijven is ook een tekort aan verkopers. De personele tekorten leiden bij zo’n 10 % van de bedrijven tot het inzetten van flexkrachten (zzp’ers/uitzendkrachten of via payroll). Nieuw personeel wordt vooral geworven via het eigen netwerk. Maar ook vacaturesites, social media en scholen zijn bronnen voor nieuwe medewerkers; 72% staat open voor BBL-studenten en 56% voor BOL-studenten.

 

Impact ontwikkelingen op het werk is groot

Nieuwe technologieën vormen een andere grote uitdaging. De elektrificatie van de aandrijflijn en verder gaande digitalisering van voertuigen heeft in alle deelbranches, vooral in de technische beroepen, invloed. Bijna 30% van de bedrijven verwacht dat deze ontwikkeling zal leiden tot een groei van het aantal elektronisch gespecialiseerde medewerkers. Ook verwachten bedrijven dat online sales een grote invloed zal hebben op het verkoop- en communicatiewerk. Bedrijven zien vooral het volgen van trainingen en cursussen als oplossing om nieuwe kennis binnen het bedrijf te krijgen. Maar ook het leren op de werkplek is belangrijk. Ruim 1 op de 8 bedrijven verwacht de komende drie jaar nieuwe functies te krijgen, bijvoorbeeld op het gebied van online marketing, waterstof of elektronica experts.

Download hier de samenvatting van het onderzoek.

Download de gehele rapportage van het ‘OOMT Arbeidsmarktonderzoek’ (Structuuronderzoek)

Alles draait om inzicht. Slimme marketing. Automotive en mobiliteit.

Waar kunnen wij jou mee helpen?