Vianen, 25 september 2019

NZO: Elektrisch rijden wordt de norm, mobiliteitsbudget populairder

In 2025 is meer dan 40% van de zakelijke fleet volledig elektrisch. Het mobiliteitsbudget begint eindelijk aan populariteit te winnen en werkgevers zijn niet echt bezig met beleid en uitvoering als het gaat om verkeersveiligheid.

Dat zijn enkele conclusies uit het Nationaal Zakenauto Onderzoek 2019 dat deze week is gepresenteerd door Eric Vousten van VMS | Insight tijdens het Driving Business Event van Automobiel Management.

EV wordt de norm

Het NZO brengt jaarlijks de situatie in kaart omtrent zakelijke mobiliteit in Nederland. Het onderzoek werd dit jaar uitgevoerd onder 760 bedrijven en 2.396 berijders. Uit het onderzoek komt duidelijk naar voren dat elektrisch rijden de norm begint te worden. Bedrijven zijn behoorlijk positief over volledig elektrische aandrijving en staan het veel vaker toe. De Tesla Model 3 is erg populair, maar ook modellen als de elektrische Kia Niro en Hyundai Kona staan hoog op het verlanglijstje.

Trendbreuk

Een trendbreuk ten opzichte van vorige jaren is de toegenomen populariteit van het mobiliteitsbudget. De afgelopen jaren was een schijnbare tegenstelling zichtbaar: bedrijven bieden vaker een mobiliteitsbudget aan, maar zakelijke rijders liepen er niet warm voor. Dit jaar is dat anders: gebruik en interesse liggen beduidend hoger dan in voorgaande jaren. De nieuwe leasefietsregeling is bij werkgevers echter nog vrij onbekend, 40% van de bedrijven verwacht de regeling aan te bieden. De belangstelling onder zakelijke rijders is op dit moment echter nog laag.

ADAS

Ook op het gebied van verkeersveiligheid gebeuren er opmerkelijke dingen. Bij meer dan de helft van de bedrijven is verkeersveiligheid naar eigen zeggen weliswaar een belangrijk thema, maar 45% besteedt nog geen aandacht aan verkeersveiligheid. Daarnaast zien we meer ADAS (rij-assistentiesystemen) in meer auto’s, maar het aandeel niet-gebruik neemt ook toe. Iets meer dan 30% van de respondenten schakelt lane departure warning (LDW) en lane keeping aid (LKA) weleens of altijd uit. Vorig jaar was dat minder dan 30%.

Het volledige onderzoek lezen? Het Nationaal Zakenauto Onderzoek 2019 kunt u hier gratis downloaden.